W przyszłym roku ma być złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla zachodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Chodzi o odcinek od projektowanej drogi ekspresowej S10 w rejonie Nacpolska, przez drogę krajową nr 92, po S7 na południe od Warszawy. Zakończyły się już spotkania informacyjne dotyczące części na północ od DK-92. Teraz będą mogli się wypowiedzieć mieszkańcy gmin położonych na południe od DK-92.
W ramach dotychczasowych prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym przygotowane zostały cztery warianty przebiegu przyszłej trasy – Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej – od projektowanej S10 do DK-92 (pierwszy odcinek) oraz cztery warianty wraz z dwoma podwariantami dla fragmentu od DK-92 do S7 na południe od Warszawy (drugi odcinek). Jednym z nich jest poprowadzenie OAW po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50. Wszystkie warianty projektowane są w jednakowym stopniu szczegółowości.
Trasa przez zachodnie MazowszePoczątek drugiego odcinka założono na przecięciu z DK-92, po południowo-zachodniej stronie Sochaczewa. Następnie wszystkie warianty trasy przebiegają po zachodniej stronie Żyrardowa i po północnej stronie Mszczonowa, kończąc się na przecięciu z S7 w okolicy Grójca i Tarczyna.
Konsultacje z mieszkańcami
Zanim wybrany zostanie wariant preferowany, który będzie wskazany we wniosku o decyzję środowiskową, GDDKiA przeprowadza akcję informacyjną adresowaną do mieszkańców. Podzielono ją na dwie części. W pierwszej kolejności prowadzone były spotkania w gminach położonych na odcinku od S10 do DK-92 – ta część akcji została już zrealizowana. Teraz konsultacje przenoszą się na drugi odcinek – od DK-92 do S7 na południe od Warszawy. Spotkania odbędą się w 13 gminach.
Wnioski i uwagi zgłoszone podczas spotkań zostaną przeanalizowane przez GDDKiA i projektantów i mogą zostać wykorzystane do korekt przebiegu trasy.
Analiza uwag i wybór wariantuOpinie i postulaty będą przyjmowane nie tylko podczas spotkań, ale także za pośrednictwem internetu i tradycyjnej poczty – do 21 listopada. Po ich przeanalizowaniu i ewentualnym uwzględnieniu zostanie przeprowadzona analiza wielokryterialna, która doprowadzi do wyboru optymalnego wariantu.
Wybrany wariant zostanie wskazany jako preferowany we wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie. Złożenie wniosku planowane jest na drugą połowę 2026 r. Wykonawcą dokumentacji jest biuro Trakt.
Kolejny krok – wschodnia część OAWJeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla wschodniej części OAW. Odcinek ten – od S7 po północnej stronie Warszawy, przez rejon Nacpolska, do S7 na południe od stolicy – domknie pełną obwodnicę aglomeracji.